Дистанційне навчання “Вишиванка-вишиваночка” (молодша група)
“Вишиванка-вишиваночка”
Мета:
українознавство: закріпити знання дітей про Україну; продовжити знайомити їх з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва, орнаментами вишиванок, елементами українського національного одягу; навчати бачити спільне і відмінне в одязі хлопчиків і дівчаток; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання;
мовленнєве спілкування: вчити дітей відповідати на запитання повними реченнями, послідовно та зв’язно розповідати про предмети українського національного одягу; вправляти у римуванні, в доборі прикметників до іменників, утворенні пестливих слів;
образотворча діяльність (аплікація): продовжити вчити дітей бачити самобутність та оригінальність українського національного вбрання; вправляти у прикрашанні одягу готовими елементами української вишивки; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного характеру.
Виховувати в дітей глибокі почуття любові до своєї Батьківщини.
Хід заняття
Діти і вихователь одягнені в українські національні костюми.
Психологічний етюд
Маленькі наші ніжки,
Та добре знають путь.
На службу Україні,
Як виростуть, підуть. (діти крокують по колу)
Маленькі наші ручки,
Та кріпнуть і ростуть.
На службу Україні
Всю працю віддадуть. (діти піднімають від плечей і вгору)
Дитячі в нас серденька,
Та щирі почуття. (діти прикладають праву руку до серденька зліва)
Любити Україну
Ми будем все життя (діти піднімають руки вгору і вітаються)
Вихователь. – Сьогодні, діти, ми з вами зустрілися знову,
Про маленьких українців поведем розмову.
Про теплий, рідний, любий дім
І вишиваночки у нім.
Вихователь. – Діти, скажіть мені, будь ласка, як називається наша Батьківщина? (Україна). Давайте сьогодні ми з вами запалимо свічечку, яка буде символом нашої любові до України. І у ваших сердечках нехай запалає маленький «вогник» гордості за те, що ви – українці. Я прошу вас пронести цей вогник через усе своє життя. Тож будьте чесні, розумні, горді, любіть свою рідну Батьківщину. А що для вас означає Батьківщина?
Сонце в небі і зоряна ніч солов’їна – це моя Батьківщина.
Батьківщина – це ліс осінній,
Це домівка моя, і школа,
І гаряче сонячне коло.
Батьківщина – це труд і свято,
Батьківщина – це мама й тато,
Це твої найкращі друзі,
І бджола у весняному лузі.
Вихователь. – А давайте, діти, спробуємо підібрати гарні слова про нашу Україну.
Дидактична гра «Яка наша Україна?»
Вихователь (починає): Україна – могутня. А ще яка?
Діти продовжують. Наприклад: Україна – калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, мила, дорога, гарна, рідна.
Вихователь. – Молодці! Діти, а як називають людей, які живуть на Україні? (українці). А хто ви? (українці). Якою мовою розмовляють українці? (рідною, українською). Діти, що можна сказати про нашу рідну українську мову, яка вона?
Дидактична гра «Яка наша мова?»
(солов’їна, милозвучна, калинова, рідна, красива, пісенна, барвінкова, материнська, неповторна, казкова, співуча)
Звучить музика. З’являються ляльки – українці, Оленка і Тарасик.
Вихователь. – Діти, подивіться. До нас у гості завітали маленькі українці, Оленка і Тарасик. Давайте з ними привітаємося, скажемо їм «Доброго дня!». (Діти вітаються).
Вихователь. – Давайте запросимо Оленку і Тарасика до себе на заняття.
Українка я гарненька,
До барвистого віночка –
Вишиваночка-сорочка,
Фартушок і чобітки,
Й різноколірні стрічки…
Слухання віршів
Син я України-неньки,
Українцем я зовуся,
Україною горджуся!
Вихователь. – Діти, подивіться на одяг наших українців. Він у них не звичайний, а святковий. Малята, скажіть, будь ласка, у що одягнений наш Тарасик? (сорочка-вишиванка, червоні шаровари, синій пояс, на голові – шапка, на ногах – чоботи). А як ви одягнені, наші хлопчики? Що у вас спільного з одягом Тарасика? (Відповіді дітей)
Вихователь. – Діти, а у що одягнена лялечка Оленка? (сорочка-вишиванка, спідниця, фартушок, на голові віночок, на шиї – червоне намисто, на ногах – червоні чобітки) А в що одягнені наші дівчатка? Що у вас спільного з одягом Оленки? (Відповіді дітей)
Вихователь. – Оленка і Тарасик дуже хочуть пограти з нами в цікаву гру.
Дидактична гра «Яке наше вбрання?»
Мета: вчити дітей добирати відповідні прикметники до іменників.
– Українська сорочка яка? (вишита, тоненька, лляна, біла)
– Українські шаровари які? (широкі, червоні, просторі, великі, українські)
– Українська спідничка яка? (невеличка, яскрава, зручна, синя, пряма, вишита)
– Український пояс який? (чоловічий, широкий, міцний, довгий, ошатний)
– Українські чобітки які? (червоні, міцні, високі, невисокі, зручні)
– Український віночок який? (різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий)
Вихователь. – Молодці, малята! А зараз ми з вами трішки відпочинемо.
Рухлива гра «Передай віночок»
Діти стають у коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові довільні рухи. Коли це хлопчик, то він вибирає собі дівчинку і танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні. Гра повторюється 3 рази.
Вихователь. – Наші ляльки-українці хочуть погратися з нами ще в одну гру.
Дидактична гра «Зроби слова лагідними»
Сорочка (А лагідно як сказати?) – сорочечка,
Дівчина – дівчинка;
Хлопець – хлопчик;
Вишиванка – вишиваночка;
Спідниця – спідничка;
Чоботи – чобітки;
Пояс – поясочок;
Фартух – фартушок.
Творча гра «Склади віршик»
Діти добирають потрібні слова і складають тематичні віршовані рядки.
Одягну український віночок –
Затанцюю веселий …(таночок).
Гарні хлопці стоять біля ганку,
А на них сорочки – … (вишиванки).
Я танцюю гопак залюбки,
Адже в мене зручні … (чобітки).
Вишиванку везу на гостинець:
Пам’ятайте, що я – …(українець)!
Звучить музика, діти їдуть на «кониках» в «Інтернет-магазин» (спеціально облаштована виставка сучасного українського національного одягу).
Вихователь. – Ось ми з вами вже в «Інтернет-магазині». Давайте роздивимося вітрину. Хто мені назве, який тут є одяг? (сорочка жіноча, спідничка, фартух, шаровари, сорочка чоловіча, пояс, чоботи, вишите плаття і т. д.).
Вихователь. – Дуже гарний, різнокольоровий вишитий одяг у нашому незвичайному магазині. Давайте ми з вами розглянемо вишиваночки. Чим вони вишиті? (різнокольоровими нитками)
Вихователь. – Діти, послухайте мене, будь ласка. Кожен колір має свою мову. Червоний колір – означає символ любові і щирості.
Синій колір – символ неба, сили і здоров’я.
Жовтий колір – символ сонця і хліба.
Зелений – символ життя, рослинного світу.
Вихователь. – Діти, зверніть, будь ласка, увагу, що орнаменти на вишиванках різні: геометричні і рослинні. Як ви думаєте, з чого складаються геометричні орнаменти? (з геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки, прямокутники). Ось ці геометричні орнаменти на сорочці.
Вихователь показує зразки вишиванок з геометричними орнаментами.
– А з чого складається рослинний орнамент, як ви думаєте? (квіти, пелюстки, різні листочки).
Вихователь показує зразки вишиванок з рослинним орнаментом.
Вихователь. – Діти, давайте допоможемо вибрати і купити святковий український одяг для Оленки і Тарасика. Хто хоче допомогти?
Діти по черзі вибирають одяг спочатку для Оленки, а потім для Тарасика і пояснюють свій вибір. Одяг складають у скриню на возі.
Вихователь. – Оленка і Тарасик вам дуже вдячні і просять вас допомогти ще підібрати одяг для їхніх ляльок-друзів. Для цього ми поділимося порівну на 2 команди. Одна команда одягне хлопчика, а друга – дівчинку.
Дидактична гра «Одягнемо ляльку»
Діти працюють біля двох столів: за одним столом вони складають з частин постать хлопчика, а за другим – постать дівчинки.
Вихователь. – Діти, який одяг ми можемо підібрати для наших ляльок в «Інтернет-магазині»? (Діти по черзі підбирають одяг для хлопчика і дівчинки).
– Діти, ви звернули увагу, що одяг, який ми підібрали лялькам, якийсь буденний, не святковий? Як ми можемо його прикрасити? (можна вишити, можна домалювати, можна наклеїти візерунки тощо)
– Я пропоную вам викласти на одязі геометричні чи рослинні орнаменти. Тоді він оживе і засяє різнокольоровими барвами веселки.
Самостійна робота дітей за столами
Діти з готових форм викладають орнаменти на одязі ляльок. Звучить легка українська мелодія «А сорочка мамина».
Підсумок. – Діти, ви сьогодні дуже постаралися. Чи подобається вам зараз одяг на ляльках? Чому?
– Оленка і Тарасик вам дякують за старання і допомогу і запрошують вас до цікавої гри.