Картотека ігор. Соціо – педагогічні технології для дітей

І. Ігри-завдання для робочого настрою

  1. «Відлуння»
  2. «Я та інші»
  3. «Добре сердечко»
  4. «Повтори, як я»
  5. «Спиною один до одного»

 

ІІ. Ігрові розминки

 

  1. «Повтори, як чарівні чоловічки»
  2. «Ручки – ніжки»
  3. «Спіймай тваринку»

 

ІІІ. Ігри для соціо-ігрового залучення до справи

 

1.«Вантажний автомобіль»

2.«Здогадайся»

  1. «Розповідь-картинка про те, що бачу»

4 «Склади слово»

  1. «Знаки пунктуації»

 

ІV. Ігри-завдання творчого самоствердження

  1. «Як поет»
  2. «Тіло в дії»
  3. «Речення із заданими словами»
  4. «Складай цікавий діалог»

 

  1. V. Ігри вільні (на волі)
  2. «Люблю – не люблю»
  3. «Горобці-ворони»
  4. «Встаньте стільки, скільки пальців, покажу на руках»
  5. «Покажи професію»

 

 

 

 

 

І. ІГРИ – ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОБОЧОГО НАСТРОЮ

«Відлуння»

Мета: пробудити цікавість дітей один до одного, сприяти згуртуванню групи, розвивати адекватні способи вираження ставлення до інших.

Хід гри:

Ведучий відбиває ударами нескладний ритмічний малюнок. Діти за сигналом повторюють ритм ударами (притопуванням, відбиттям по столу долонями ).

ІІ.Варіант: ведучий промовляє склади, слова, вислови. «Відлуння» повторюють тихіше, але точно так само, як було вимовлено ведучим.

 

 «Я та інші»

Мета: збагатити досвід дітей розуміння себе та інших людей, пробудити цікавість дітей один до одного, сприяти згуртуванню групи, розвивати адекватні способи вираження ставлення до інших.

Матеріал: клубок ниток.

Хід гри:

Діти в колі. В руках вихователя клубок ниток.

Вихователь: Ви давно разом, добре знаєте переваги і недоліки один одного. А що б ви подарували своєму товаришеві?

Вихователь перший намотує нитку на палець, виконуючи завдання. Потім передає клубок наступному. Коли клубок повернеться до педагога «діти» закривають очі, натягують нитку.

Вихователь: Ми складаємо єдине ціле. Кожен з нас важливий і значущий у тому цілому, тому що якщо не буде хоча б одного з вас, то нитка обірветься. Давайте будемо дружні і поважатимемо один до одного.

 «Добре сердечко»

Мета: пробудити цікавість дітей один до одного, сприяти згуртуванню групи, розвивати адекватні способи вираження ставлення до інших.

Матеріал: розділене на клітинки паперове сердечко за кількістю дітей, кольорові олівці.

Хід гри:

«Діти» сидять в колі. Вихователь першій дитині дає  паперове сердечко, розділене на клітинки за кількістю дітей. Дитина, яка його отримує розповідає про добрий вчинок, а потім розфарбовує одну з клітинок. Після цього сердечко передається наступній дитині. В кінці гри сердечко буде повністю зафарбоване.

Вихователь: Ми діти однієї групи, тому ми повинні бути чуйними один до одного, турботливими до людей.

 «Повтори, як я»

Мета: пробудити цікавість дітей один до одного, сприяти згуртуванню групи, розвивати адекватні способи вираження ставлення до інших.

Хід гри:

Всі учасники гри виконують синхронно ряд рухів:  плескають перед собою в долоні; двома руками плескають по колінах (права рука – по правій, ліва – по лівій); піднімають вгору праву руку вправо, клацаючи при цьому пальцями; піднімають вгору ліву руку вліво, клацаючи при цьому пальцями; водять очима.

Ускладнення: зміна темпу рухів.

 «Спиною один до одного»

Мета: пробудити цікавість дітей один до одного, сприяти згуртуванню групи, розвивати адекватні способи вираження ставлення до інших.

Матеріал: пісочний годинник.

Хід гри:

Діти стоять в парах. Уважно розглядають один одного 1 хвилину (пісочний годинник). Потім стають спиною один до одного і по черзі описують зовнішній вигляд свого партнера.

 

ІІ. ІГРОВІ РОЗМИНКИ

 

«Повтори, як  чарівні чоловічки»

Мета: зняти напругу у дітей; підняти настрій, дати можливість розім’ятися, розвивати координацію рухів, увагу, пам’ять.

Матеріал: пронумеровані картинки з зображенням чоловічків, які показують фізичні вправи.

Хід:

Вихователь називає номер,  показує картинки, де «чарівні чоловічки» виконують рухи.  Діти кілька разів повторюють рухи. Потім вихователь називає число яке забажає або в зворотному порядку і діти виконують вправу вже без картинок.

 

«Ручки – ніжки»

Мета: створення доброзичливої атмосфери, розвивати координацію рухів,  слухову увагу.

Хід гри:

Вихователь, або дитина – ведучий плескає в долоні. Один оплеск  – завдання для ручок: їх треба або підняти або опустити; два оплески – завдання для ніжок: потрібно встати або присісти. Гравці сидять (на стільцях, на килимі).  Послідовність рухів може змінюватися.

 

 

«Спіймай тваринку»

 

Мета: зняти напругу у дітей; підняти настрій, розвивати увагу, уяву.

Матеріал: картинки з зображенням тварин, комах, пташок.

Хід гри:

Кожна дитина по черзі бере «картинку» із зображенням того кого вона повинна спіймати (коника, метелика, чужу кішку, своє кошеня, пташку), за допомогою рухів та жестів виконує  завдання. Діти мають відгадати, кого ж впіймала дитина.

 

 

ІІІ.  ІГРИ ДЛЯ СОЦІО-ІГРОВОГО ЗАЛУЧЕННЯ ДО СПРАВИ

«Вантажний автомобіль»

Мета: розвивати пізнавальну мотивацію, вміння співпрацювати, приймати рішення самостійно; формувати прагнення досягнення успіху; підвищувати впевненість у собі.

Обладнання: іграшкова вантажівка, дрібні іграшки.

Хід гри:

Вихователь: «Ось вам іграшкова вантажівка, покладіть в неї все, що є  в мене на столі на склад « ОК ». Діти по черзі вибирають предмети і кладуть у вантажівку при цьому промовляючи «Я покладу у вантажівку- замок, мішок, панчіх, клубок».

 

«Здогадайся»

Мета: розвивати пізнавальну мотивацію, вміння співпрацювати, приймати рішення самостійно; формувати прагнення досягнення успіху; підвищувати впевненість у собі.

Матеріал: скринька, предмети (іграшки, книжка, посуд, геометричні фігури).

Хід гри:

Діти поділені на дві команди. На столі  стоїть скринька. У ній лежить предмет. Одна команда дізнається про предмет, подивившись в нього.

Друга команда дізнається про предмет за допомогою питань, які задає перша команда, вгадує, що лежить в скриньці. І навпаки. (Питання можуть бути про величину предмета, форму, колір, матеріалі, про місце розташування).

 

«Розповідь-картинка про те, що бачу»

Мета: розвивати пізнавальну мотивацію, вміння співпрацювати, приймати рішення самостійно; формувати прагнення досягнення успіху; підвищувати впевненість у собі.

Матеріал: іграшки, книги.

Хід гри:

Вихователь або дитина-ведучий просить дітей описати словами те, що знаходиться у нього за спиною (використовувати епітети, порівняння). Вихователь (дитина) знаходить предмет або дію за описом (за вікном, в кабінеті, в групі). Описи повинні бути зрозумілими, чіткими, зв’язними.

 

«Склади слово»

Мета: розвивати пізнавальну мотивацію, вміння співпрацювати, приймати рішення самостійно; формувати прагнення досягнення успіху; підвищувати впевненість у собі.

Матеріал: картки з складами.

Хід гри:

Діти складають картки з складами в слова, які читають потім  на швидкість. Перемагає той, хто збере найбільше слів.

Ускладнення: скласти слова з складів одного довгого слова.

 

«Знаки пунктуації»

Мета: вправляти в правильному інтонуванні,  розвивати пізнавальну мотивацію, вміння співпрацювати, приймати рішення самостійно; формувати прагнення досягнення успіху; підвищувати впевненість у собі.

Матеріал: картки з предметами побуту, пластикові кришечки з надрукованими на них цифрами.

Хід гри:

Кожен гравець отримує картку з предметами, озвучує її змінюючи інтонацію (здивовано, весело, сумно, запитуючи). Гравці складають речення за своїм сюжетним картками. Кількість слів визначають, витягнувши пластикову кришечку, на якій надрукована цифра.

 

ІV. ІГРИ ТВОРЧОГО САМОСТВЕРДЖЕННЯ

 

«Як поет»  

Мета: розвивати вміння висловлювати свої почуття, використовуючи різні засоби: міміку, жести, пластику; зняти напругу у дітей; підняти настрій, розвивати уяву.

Матеріал: збірка віршів П. Воронька «Ніколи не хвалися», Г. Бойка «Скоромовки – спотиканки».

Хід гри:

Вихователь зачитує уривок вірша. Діти промовляють текс з різною інтонацією, показують рухи героїв.

 

«Тіло в дії»

Мета: зняти напругу у дітей; розвивати вміння висловлювати свої почуття, використовуючи різні засоби: міміку, жести, пластику;  підняти настрій.

Матеріал: книги, іграшкові машинки, ляльки, іграшковий посуд.

Хід гри:

Вихователь пропонує дитині показати «фото» будь-якої справи (виконати фізкультхвилинку, читання книги, приготування страв і т. д). Дитина демонструє дітям своє «фото», а вони намагаються відгадати, показують дії – відгадки.

 

«Речення із заданими словами»

Мета: будувати речення з заданими словами, покращувати виразність мовлення; розвивати вміння висловлювати свої почуття, використовуючи різні засоби: міміку, жести, пластику.

Хід гри:

 

Вихователь зачитує слова (чаклунка, лялька, машина). Діти складають речення, промовляють його з різною інтонацією (здивовано, ніжно, лагідно, чарівно). Дозволяється змінювати слова за відмінками, порядок слів.

 

«Складай цікавий  діалог»

Мета: виховувати в дітях дружні взаємини, зняти напругу у дітей; розвивати вміння висловлювати свої почуття, використовуючи різні засоби: міміку, жести, пластику;  підняти настрій.

 

Хід гри:

Вихователь пропонує дітям назвати героїв улюблених казок, їх характерні риси, вислови. Після цього діти самостійно домовляються між собою, хто якого героя буде показувати і  промовляти його репліку, визначають послідовність показу дій.

 

 

  1. V. ІГРИ ВІЛЬНІ

 

«Люблю – не люблю»

Мета: розвивати вміння позитивно взаємодіяти з однолітками, виховувати дружні взаємини, розвивати увагу, уяву.

 

Хід гри:

Діти стоять у колі. Вихователь (або дитина – ведучий) передає за годинниковою стрілкою м’яч і каже: «Я не люблю, коли діти сваряться», наступний повинен запропонувати свій варіант «Я не люблю …».

 

«Горобці-ворони»

 

Мета: розвивати вміння позитивно взаємодіяти з однолітками, виховувати дружні взаємини, розвивати увагу, уяву.

 

Хід гри:

Правила гри: вихователь креслить коло. Гравці діляться на 2 команди, стають один напроти одного (команда «Горобці», команда «Ворони»). Команда, яку називає вихователь або дитина-ведучий – ловить, інша команда – тікає. Вибігати за межі кола не можна.

Вихователь (дитина-ведучий) говорить повільно: «Го-оо-ро-оо-оо …». В цей час одні діти готуються тікати а інші ловити. Після короткої паузи вихователь (дитина-ведучий) закінчує: «… б – ці -іі! »). Гравці тікають – наздоганяють.

ІІ. Варіант: діти розбиваються на пари і домовляються, хто в парі «горобець»,  а хто «ворона», розходяться по майданчику хаотично. За командою: «Ворони!» «Ворона» наздоганяє «горобця», поки не прозвучить команда «Стоп!». Пари, які не встигли взятися за руки виходять з гри.

 

«Встаньте стільки, скільки пальців, покажу на руках»

Мета: формувати почуття групового єдності, виховувати чемність, організованість, увагу.

Хід гри:

Вихователь або (дитина) стає спиною до дітей, показує на пальцях число і повільно рахує до 5, після слова «замри» має залишитися стільки дітей, скільки  пальців було показано.

 

«Покажи професію»

Мета: розвивати вміння описувати професію; виховувати інтерес до різних видів професій; виховувати чемність, організованість, увагу; розвивати пам’ять, логічне мислення; виховувати повагу до праці дорослих.

Хід гри:

Вихователь пропонує дітям вибрати «артиста», який зобразити дії притаманні певній професії (шофер сідає, береться за кермо, включає двигун, їде по дорозі). Діти називають професію.

Ускладнення: намалювати предмети, які відносяться до професій, які показували діти. (лікар – градусник, таблетки, шофер – автомобіль, кермо).

 

Використані джерела:

  1. https://roscompnet.ru/uk/sovety/igrovye-i-socio-igrovye-pedagogicheskie-tehnologii-otlichie-kartoteka-igr.html
  2. Букатов В.М. Карманная энциклопедия социо-игровых приёмов обучения дошкольников: СПб., 2008.
  3. Букатов В.М. Игры для детского сада. Развитие талантов ребенка через игру: СПб., 2009.
  4. Шулешко Е.Е., Ершова А.П., Букатов В.М. Социо – игровые подходы к педагогике: Красноярский краевой институт усовершенствования учителей, Красноярск, 1990.

 

 

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *