ПРИНЦИП ВІДЧУТНИХ НАСЛІДКІВ
Метод по принципу відчутних наслідків – прекрасний спосіб не лише корекції поведінки, а і виховання відповідальності і самостійності в дитини. Цей метод гарна альтернатива покаранню у вигляді фізичного чи вербального насилля, наказів, приниження, докорів. Суть полягає в тому, що батьки створюють такі умови, в яких дитина стикається із наслідками своєї поведінки. Принцип дії в тому, що дитина, позбавляючись чогось дуже важливого для себе, відчуває страждання і як наслідок, починає замислюватися над поведінкою. Особисто мені цей метод подобається оскільки він надає дитині відчуття вибору. Таким чином дитина розуміє, що її поважають і з нею рахуються. З власного досвіду можу сказати, що існує 3 особливості, дотримуючись яких даний метод буде діяти. По-перше, це вік. Даний метод сміливо вже можна використовувати з дітьми від двох років (а з деякими раніше). Просто формулювати речення та наголошувати на наслідках треба відповідно віку. Наприклад, ваша малеча не хоче одягатися, а вам треба швидко зібратися. Згідно з цим методом, ви можете сказати «я дуже поспішаю, одягайся швидше, якщо ти цього не зробиш, ми не встигнемо зайти до магазину і купити тобі морозиво». 2,5 річна дитина вже здатна зрозуміти те, що ви говорите і що її чекає у випадку, якщо вона буде повільно одягатися. А наступний приклад «якщо ти отримаєш завтра двійку, оскільки не зробив домашнє завдання, я буду змушена здати білети в кіно на завтрашній фільм і ми нікуди не підемо» підходить більше для дітей підліткового віку. Наступна особливість, яка гарантує дієвість методу відчутних наслідків – сформований рівень довіри. Просто кажучи, дитина вірить вам і розуміє, що так, як ви сказали, так і буде. Дитина повинна відчувати, що ви не кидаєте слова на вітер, а говорите серйозно. Рівень довіри – є дуже важливим і досягається не одним днем. Найголовніша умова при якій можна сформувати гарний рівень довіри – це виконувати все, що ви сказали. Тобто все ж таки не зайти до магазину і не купити морозива, якщо дитина не виконала вашого прохання! Якщо ви сказали, що не дозволите подивитись мультиків дитині, оскільки вона кидалася піском в хлопчика на майданчику навіть після вашого попередження, то так і треба зробити! А не ввімкнути мультики оскільки мамі треба поговорити по телефону, а про майданчик і про сказану вами фразу «якщо не припинеш кидатися піском в діток – не ввімкну мультики» вже всі забули. Але дитина точно не забула і зрозуміла, що не завжди мамі можна вірити і не все що вона говорить треба слухати. Ми плавно перейшли до ще однієї особливості – наголошуйте на тих наслідках, які вам підсилу проконтролювати. Одна моя знайома якось сказала своєму сину, який вже з’їв на її думку «занадто багато солодкого на сьогодні» і хотів ще шматок торту, почувши відмову, влаштував істерику – «якщо ти зараз не заспокоїшся, я взагалі не буду пекти тортики». Кому мама зробила гірше? Як ви думаєте чи дотримається вона такого обмеження? На останок хочу застерегти про те, що наслідки можуть бути двох видів – емоційні і відчутні (реальні). Емоційні – батьківські роздратування, образи, ігнорування – не діють на відміну від наслідків відчутних, а лише спонукають дитину до відчуття провини та занижують самооцінку. Реальні наслідки – це реальні діі. Як на мене, це найкращий метод регуляції поведінки дітей, оскільки всю відповідальність ви надаєте дитини, а це в свою чергу допомагає виховувати цілу низку гарних і потрібних для життя якостей!
_____________________________________________________________________________
ІГРИ НА РОЗВИТОК МОТОРНО-РУХОВОЇ УВАГИ Розвиток уваги може відбуватись в активній, ігровій формі. ХТО ЛІТАЄ? Дорослий вимовляє слова. Якщо він називає літаючий предмет, дитина відповідає “літає” і зображує, що махає крилами. Якщо названий нелітаючий предмет, то дитина мовчить і не піднімає руки. ЇСТІВНЕ-НЕЇСТІВНЕ Залежно від названого предмета (їстівний він чи ні) дитина повинна ловити або відбивати м’яч, кинутий їй дорослим. ОВОЧІ ТА ФРУКТИ Дітям зачитуються назви овочів і фруктів, якщо називається фрукт, то малюк повинен присісти, якщо овоч, то підстрибнути. ВУХО-НОС Дитина слухає команду: “Вухо” і доторкається до вуха. “Ніс” – доторкається до носа. Дорослий спочатку виконує завдання разом з дитиною, потім навмисне допускає помилки. Дитина має бути уважної і не помилитися. ЗАБОРОНА РУХУ Ведучий показує дітям рух, який повторювати не можна. Потім він показує різні рухи руками, ногами. Той, хто повторив заборонений рух, вибуває з гри. Забороненим може бути будь-який рух або поєднання рухів. ПО НОВИХ МІСЦІЯХ Кожна дитина по команді дорослого змінює своє місце і розбігається «по нових місцях». Інструкція: кожен з вас повинен встати в кружок-будиночок. Коли я скажу: «На прогулянку!», Всі за мною один за одним почнуть «гуляти». Але коли я скажу: «По нових місцях!», Всі повинні знайти собі нове коло-будиночок. Хто займе новий будиночок останнім – вважається переможеним. Починаємо гру! Примітка. Ходити «на прогулянку» можна під музичний супровід або пісню. ВУХО ГОРЛО НІС За командою «носик!» Дитина повинна доторкнутися пальцем до носа, «вушко!» – До вуха і т. д. З трьох років ускладнюємо завдання: просимо торкнутися правої руки, лівого вуха і т. д. Перед початком гри має сенс переконатися, що руки чисті, а нігті коротко підстрижені. ЗАПАСИ НА ЗИМУ Закриваємо складені стільці і диванні подушки покривалом. Це будиночок для «зайців». Помічено, що «зайці» дуже люблять запасатися на зиму провізією. Простягаємо в темряву миті овочі і фрукти і пропонуємо дитині на дотик і по запаху визначити, що за здобуток їй дістався: «Шорсткий, з пухирцями? Правильно, огірок! Маленький, схожий на м’ячик? Звичайно, мандарин!». БУДІВЕЛЬНИКИ Заплющуємо очі, або зав’язуємо хустку на очі. Беремо кубики і пропонуємо малюкові разом побудувати на дотик вежу. ТОП-ХЛОП Дорослий вимовляє фрази. Деякі з них відповідають істині, інші – повна нісенітниця (наприклад: «трава синя», «взимку жарко»). Правильні думки малюк винагороджує оплесками. Почувши неправильні, повинен тупнути. Швидкість нарощуємо поступово.