Поради,консультації. Зростаємо дужими “Фізкомплекси на свіжому повітрі”
ФІЗКОМПЛЕКСИ НА СВІЖОМУ ПОВІТРІ ЯК ДІЄВИЙ ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ
Кожному відомо: «Здорові діти — здорова нація». Здоров’я дитини — гармонійний розвиток усіх її фізіологічних систем, насамперед серцево-судинної, дихальної, нервової, опорно-рухового апарату. Усесвітня організація охорони здоров’я визначає здоров’я як повне фізичне, психічне та соціальне благополуччя людини.
Як не прикро, але питання зміцнення здоров’я дітей в Україні щороку постає все гостріше. З’являється все більше негативних факторів, що впливають на здоров’я наших дітей, зокрема екологія, харчування, спадковість, низький рівень пропаганди здорового способу життя, недостатня матеріальна база для фізичного розвитку дітей і результати науково-технічного прогресу.
Усім нам давно відомий термін «моторний голод», що з’явився в XX столітті. Маємо на увазі гіподинамію, що негативно впливає на фізичний розвиток дітей дошкільного віку, їхню рухову підготовленість, знижує опір організму до застудних та інфекційних захворювань. Гіподинамія негативно впливає на розвиток рухових якостей (швидкості, спритності, витривалості). У стані гіподинамії у дітей дошкільного віку зафіксовано низький рівень функціональних можливостей, триваліший процес відновлення, зниження опору організму до несприятливих факторів навколишнього середовища.
Гіподинамія є однією з причин порушення постави дітей у дошкільному віці. У малорухливих — вищий відсоток відхилень у розвитку опорно-рухового апарата. Нині ця проблема набуває особливої гостроти в багатьох країнах світу.
Без перебільшення можна стверджувати, що рух так само необхідний для здоров’я дитини, як і повноцінне харчування.
Діти, які систематично займаються фізичною культурою, вирізняються життєрадісністю, оптимізмом і високою працездатністю як під час фізичного, так і розумового навантаження.
В. Сухомлинський, надаючи особливої уваги вихованню здорового покоління, писав: «Я не боюсь ще і ще раз говорити, турбота про здоров’я — це важливий труд вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у власні сили». Зважаючи на все сказане вище, можна стверджувати, що одним із основних завдань дошкільного закладу є створення умов для оптимальної рухової активності.
Рухова активність дітей дошкільного віку є природною біологічною потребою, ступінь задоволення якої багато в чому визначає подальший розвиток дитячого організму.
Постійний розвиток імпульсів, що виникає під час м’язової діяльності, усебічно стимулює фізичний, сенсорний та інтелектуальний розвиток дітей. Виконання різноманітних рухів, активна м’язова діяльність — важливе джерело отримання дитиною уявлень та інформації про навколишній світ. Оптимальна, правильно організована рухова активність дитини створює відповідні передумови для нормальної життєдіяльності організму людини в дорослому віці, довголітнього творчого життя.
Рухова активність дошкільників значною мірою зумовлена запропонованим режимом у дошкільному закладі. Отже, для активізації рухового режиму необхідні відповідні умови, що задовольняють потреби дітей у русі.
У системі фізичного виховання дошкільників одне з важливих місць займає ранкова гімнастика. Перевага ранкової гімнастики полягає в тому, що її проводять щоденно у всіх вікових групах. Ранкова гімнастика позитивно впливає на фізіологічні процеси в організмі, поліпшує процес обміну речовин, кровообіг, прискорює дихання. Використання образних вправ робить ранкову гімнастику більш цікавою і різноманітною.
Основним засобом забезпечення рухової активності дошкільників є заняття з фізичної культури, на яких діти опановують обсяг знань, умінь у виконанні основних рухів. Кожне заняття з фізкультури має приносити дитині радість, задоволення, збуджувати інтерес до занять, розвивати потребу в різних видах вправ та рухів, в рухливих іграх, а головне — забезпечувати оптимальну рухову активність дітей. Задля цієї мети вихователеві слід широко використовувати різноманітні педагогічні прийоми та методи, вибір яких визначається конкретними педагогічними завданнями, підготовленістю дітей, їх віком. Чим молодші діти — тим образнішими прийомами користується вихователь.
Зважаючи на те, що для дітей дошкільного віку гра є основним видом діяльності, упродовж дня необхідно застосовувати максимальну кількість рухливих ігор для забезпечення рухової активності дошкільників. Необхідно проводити рухливі ігри на всіх прогулянках, перервах між заняттями і, звісно ж, на фізкультурних та музичних заняттях. Ігри-хороводи можна застосовувати на заняттях з розумової та зображувальної діяльності. Для забезпечення рухової активності на таких заняттях слід використовувати фізкультхвилинки, пальчикову гімнастику, вправи-наслідування.
Не можна не згадати про гімнастику пробудження після денного сну. Вона допомагає дитині прокинутися, збадьоритися, розім’яти м’язи, забезпечити рухову активність організму.
Значні можливості для забезпечення рухової активності дошкільників дає вихователеві денна прогулянка. Під час денної прогулянки вихователь проводить три-чотири рухливих гри, може вправляти дітей в опануванні основних рухів, проводить пішохідні переходи. У дні, коли немає занять з фізкультури, з дітьми проводять фізкомплекси на свіжому повітрі.
Планування фізкомплексів на свіжому повітрі має забезпечити системність, послідовність програмних завдань відповідно до віку дітей, сприяти закріпленню основних рухів і вправ, рухливих ігор, розучуваних на заняттях з фізкультури, забезпечувати рухову активність дітей.
Під час проведення фізкомплексів на свіжому повітрі не слід забувати про дитячу ініціативу. Коли фізкомплекси проводять систематично, за ігровими сюжетами, тоді діти чекають на них, радіють їм, пропонують свої шляхи «подолання перешкод». Тут важливо вихователеві підтримувати дитячі ідеї, спонукати до ініціативності та творчості.
Потреба дітей у руховій активності досить висока, але вона повинна бути контрольованою і нормованою, не можна доводити дітей до перезбудження та виснаження. Вихователеві під час проведення фізкомплексів на свіжому повітрі потрібно враховувати фізичні можливості кожної дитини, поступово ускладнюючи та збільшуючи навантаження.
Фізкомплекси на свіжому повітрі:
- сприяють забезпеченню природної біологічної потреби — задоволення рухової активності дітей;
- розвивають практичні рухові уміння;
- допомагають дітям засвоїти основні види рухів, фізичних вправ;
- сприяють розвитку опорно-рухового апарату, м’язової системи, формуванню правильної
постави, що є необхідною умовою для підготовки дітей до подолання фізичних навантажень у школі та подальшому житті;
- виховують у дошкільників стійкий інтерес до руху та рухової діяльності різних видів;
- спонукають дітей до розвитку вольових якостей (цілеспрямованості, наполегливості, витримки);
- привчають дітей управляти своїми діями, «саморегулювати» свою поведінку, гальмувати небажані рухи та вчинки;
- формують у дітей уявлення про спорт і фізкультуру як про основні чинники зміцнення здоров’я, виробляють у дітей організаційні навички, уміння зважати на обставини, діяти, дотримуючи певних правил поведінки;
- спільний інтерес, прагнення досягти разом певної мети об’єднує дітей у дружний колектив;
- рухова активність на свіжому повітрі посилює діяльність кровоносних, лімфатичних систем, сприяє нормальному перебігу всіх життєвих процесів організму, загартовує дитячий організм, збільшує опорність до захворювань;
- фізкомплекси на свіжому повітрі сприяють виникненню радісних переживань, почуття задоволення, життєрадісності, позитивно впливає на нервову систему.