Поради психолога “Як “не вигорати” під час карантину”
Як «не вигорати» під час карантину: робота, побут, батьківство. З введенням карантину в нашій країні і по всьому світу у більшості сімей виникли питання: як поєднати роботу, побут і батьківство? Та й ще при цьому зберегти всі свої внутрішні ресурси! Отже, пропоную Вам ознайомитися з деякими практичними рекомендаціями, які Вам обов’язково стануться у нагоді! Насамперед, домовтеся зі своїм ” внутрішнім перфекціоністом” . Багатозадачність, постійна концентрація підвищує навантаження на мозок і нервову систему. Що робити? – Пишіть списки справ, не тримайте все в голові – Дозвольте собі відхилитися від плану – Якщо ви відчуваєте себе перевантаженим, викреслить із списка справ те, що не так важливо. Запитай себе ” що буде, якщо я цього не зроблю?” І пам’ятайте, не потрібно робити всі справи самостійно. – Намагайтеся не звинувачувати і не злитися на себе, якщо щось не вийде, чи не вийде так, як хотілося б. “Ділимося і керуємо!” Коли потрібно одночасно вирішувати як домашні, так і робочі ситуації, ви можете зіткнутися з нездатністю щось контролювати або закінчити. Що робити? – Розбити великі завдання на кілька етапів – Не забудьте похвалити себе – ” як мені добре!”. Коли ми задоволені результатом, гормон дофаміну допомагає нам відновити силу, ми відчуваємо приплив енергії. – Дякуємо своїй дитині за те, що вона спокійно спала, допомагала, робила завдання, грала самостійно, тощо. Діти дуже чуйно реагують на це. – Включіть у список важливих речей, те що приносить задоволення і почніть з нього. Скажемо ” ні ” вигоранню! – Робить 5-10 хвилинні паузи – тільки без думки про “що ще мені потрібно робити”, без телефону, поста, новин. – Напишіть список того, що приносить задоволення і є ресурсом. Не забудьте зайняти цей час. – Споживайте новини дозовано, мінімізуйте інформаційний шум. – Якщо відчуваєте перенапруження – сідайте комфортно і дихайте – стежте за своїм диханням. – Не забувайте про повний сон і харчування. – Навчіть свою дитину поважати особистий простір і піклуватися про себе. Поясніть, що вам потрібен час для себе. – Знайдіть спільні заняття, які принесуть задоволення і користь вам, і вашим дітям. Організуйте правильно дозвілля дитини під час карантину! Дитині дошкільного віку, на відміну від школяра, потрібно допомогти організувати власну діяльність. Насамперед дорослі мають організувати свій день так, щоб якнайменше змінити розпорядок дня дитини від розпорядку дня в дитячому закладі. Адже карантин закінчиться, і діти повернуться до звичного розміреного життя садочка. І краще, щоб малюку не прийшлося знову до нього привчатися. Батькам потрібно розуміти, що змінилося тільки місце перебування більшої частини дня дитини, а її діяльність повинна і надалі бути такою, як і була( по можливості), або трішки змінена. Раджу написати на аркуші паперу або на стікерах докладний розпорядок дня і повісити його так, щоб дитина постійно його бачила. Важливо, щоб у неї були чіткі очікування з приводу того, що буде відбуватися протягом дня – коли буде час для ігор, читання і відпочинку. День повинен починатися з гігієнічних процедур, ранкової гімнастики, сніданку. Протягом дня батьки( або інші дорослі, які будуть знаходитися з дитиною вдома) повинні організувати навчальну, ігрову, самостійну діяльність дитини. Якщо це дитина старшого дошкільного віку, то вона більш самостійна і тому контролювати самостійну діяльність не обов’язково, а з малюкам молодшого дошкільного віку потрібна допомога. Навчальну діяльність можна організувати як до обіду, так і після денного сну (денний сон теж бажано не відміняти). Програму, за якою працюють в дитячому садочку можна знайти на сайті МОН або проконсультуватися з вихователями, в програмі чітко вказані вікові особливості відповідного віку та знання з кожної освітньої лінії, які повинна отримати дитина, відповідно до вікової категорії. Цим самим батьки можуть зорієнтуватися на те, що вже знає їхня дитина і чому її ще потрібно навчити. Так, це може бути складно, бо існують різні форми та методи роботи з дошкільнятами. Але не обов’язково в домашніх умовах дотримуватися всього цього. Головне – в доступній для дитини формі пояснити матеріал, дати змогу закріпити в практичних вправах (якщо це необхідно), бажано використовувати наочний матеріал, щоб дитина краще змогла зрозуміти те, що їй пояснюють. На практиці в садочках використовують дидактичний матеріал, роздатковий, відео та аудіо записи. В наш час інформаційних технологій зробити це нескладно. З підручного матеріалу можна виготовити наочність ( матеріал для лічби, геометричні фігури, цифри, літери тощо). Яку ж діяльність можна запропонувати дошкільнику протягом дня? Ігрова. Гра завжди зацікавлює дитину. Ігрова діяльність сприяє розвитку в дитини